Nytt glassrecept upprör

Det finns flera knep företag kan använda om de vill höja priserna på sina varor utan att det märks.

Ett vanligt knep är att minska förpackningsstorlekarna utan att samtidigt sänka priset. Ett annat att minska innehållet i förpackningarna. Och så går det förstås att bara byta förpackning och samtidigt höja priset. Tricket är då att skapa en ny, lyxigare förpackning som signalerar att produkten tillhör det så kallade premium-segmentet i affären – och därför borde kosta mer.

Oatlys glass får nytt innehåll

Den senaste tiden har havredryck-företaget Oatlys nya glassförpackning fått en hel del kunder att höja på ögonbrynen. Förutom två nya lyxglassar gör företaget sedan tidigare sin havrebaserade glass i tre glassmaker – vanilj, choklad och jordgubb – och de har många mjölk-, ägg- och sojaallergiker bland sina kunder.

De nya runda förpackningarna är tillverkade i kartong istället för plast och ser numera ut som vilken lyxig Ben&Jerry- eller Lejonet&Björnen-glass som helst. Vissa mataffärer som börjat sälja den nya förpackningen har även kvar den gamla. Det har fått kunder att uppmärksamma prishöjningen som skett i samband med förpackningsbytet – i några butiker har priserna ökat med mer än 30 procent.
Men det är inte prishöjningen som väckt mest reaktioner, utan att företaget samtidigt passat på att ändra i glassens innehåll. Det nya receptet innehåller numera även kokos, och förtjockningsmedlet xantangummi har bytts ut till fruktkärnmjöl och guarkärnmjöl, som en del soja- och jordnötsallergiker uppger sig reagera mot eftersom de utvinns från baljväxter som liknar sojabönan. Detta har resulterat i protester i Facebookgrupper och på företagets egen Facebooksida, bland annat eftersom Oatly skriver att alla deras produkter är sojafria.
Företaget själva menar att prishöjningen beror på att man utvecklat och förbättrat recept och förpackningar – bland annat är det mer jordgubb i jordgubbsglassen. Dessutom kan höjningen variera mellan olika butiker eftersom butikerna sätter sina egna priser, menar Oatlys hållbarhetschef Carina Tollmar.

När det gäller de nya förtjockningsmedlen har dessa tillsatts för att göra glassarna krämigare, enligt Carina Tollmar. Många kunder har nämligen klagat på att glassens konsistens är isig. Och även om fruktkärnmjöl och guarkärnmjöl utvinns ur familjen ärt- och baljväxter är allergi mot de ämnena ovanlig, menar hon.
Oatly är inte heller direkt ensamma om att använda frukt- och guarkärnmjöl som förtjockningsmedel i sina produkter. Förtjockningsmedlen finns i många olika sorters livsmedel och på Livsmedelsverket tycker man sig ha märkt att ämnena blivit vanligare. Särskilt i glutenfria produkter, eftersom de är bra konsistensgivare i till exempel glutenfritt bröd eller i bak- och mjölmixer.

Hur vanligt är det då att reagera mot de här sojasläktingarna? Caroline Nilsson är barnallergolog vid Sachsska barnsjukhuset och har bland annat forskat om jordnötsallergi. Hon uppger att det, som hon vet, inte finns några vetenskapliga studier av frukt- och guarkärnmjöl och allergiska reaktioner. Men hennes egen kliniska erfarenhet är att det är mycket ovanligt med reaktioner mot ämnena.
Vad är slutsatsen? Visst är det ändå en rimlig miljöinsats att Oatlys glassförpackningar i plast fått ge vika åt förpackningar i papper. Huruvida bytet motiverar att priset höjts trots smärre förändringar i innehållet – det får företagets kunder ta ställning till när de står framme vid glassdisken. Och för sojaallergiker som inte tål frukt -och guarkärnmjöl har jakten på ett annat glassmärke förmodligen redan börjat.

Text Zandra Zernell