Nationellt projekt ska lyfta information på restauranger

Nyligen rapporterade Livsmedelsverket att var åttonde restaurang och servering inte kan ge rätt allergeninformation om maten de serverar. I Malmö stad arbetar man sedan en tid enligt en särskild projektform för att komma till rätta med problemet, ett projekt som nu kommer att skalas upp och omfatta hela Sverige.

Under 2020 genomfördes 6000 kontroller av serveringsställen för att bland annat ta reda på om de lämnade korrekt information om allergena ingredienser i maten som serverades. De riktade kontrollerna utfördes av kommuner, länsstyrelser och Livsmedelsverket och fokus låg på ”verksamheter som serverar eller säljer mat som kan innebära en hälsorisk för konsumenter eller där konsumenten riskerar att bli lurad”.

Resultatet visade att 13 procent, eller var åttonde kontroll/restaurang, lämnade felaktig allergeninformation. Det handlade bland annat om mat som innehöll mjölk, ägg och jordnötter – allergen som kan ge mycket kraftiga reaktioner. Restauranger och serveringsställen är dock skyldiga att informera om samtliga allergen som kan förekomma i maten, vilket inkluderar en lista på 14 olika allergen, däribland fisk, sojabönor, selleri, sesamfrön och spannmål.

Maträtter granskas

Projektet som Malmö har initierat, och redan arbetar efter, går ut på att kontrollera att uppgifter om allergena ingredienser i oförpackade livsmedel kan lämnas och verifiera att dessa uppgifter är fullständiga och korrekta.

– Vi väljer helt enkelt ut tre maträtter, går igenom alla 14 allergen enligt en checklista och markerar svaren. Därefter granskas maträtten i sin helhet: alla recept, innehållsförteckningar på ingående livsmedel, sammansatta ingredienser, topping och tillbehör. Sedan jämför vi denna genomgång med de svar vi fick inledningsvis, säger Maria Svensson, livsmedelsinspektör på Miljöförvaltningen i Malmö stad.

Anmäl felaktig information

Under 2022 kommer projektet att skalas upp nationellt och inkludera hela landet. Det kommer att ledas av Malmö stad och innebär att ännu fler riktade kontroller kommer att utföras när det gäller allergeninformation.

Vad vill ni att projektet ska leda till?
– Vi vill att det ska leda till säker specialkost på restauranger. Vi hoppas också att projektet kommer att belysa hur viktigt det är för restaurangpersonal att ha kunskap om vad som finns på tallriken och kanske leda till nya kunskaper och insikter.

För den som råkar ut för felaktig information gällande allergen i maten har Maria Svensson en stark uppmaning:
– Man ska anmäla det till sin kommun! Livsmedelsinspektören i kommunen gör då en utredning av rutiner och kunskapsnivå hos personalen på restaurangen. Om en restaurang får in en anmälan om allergisk reaktion ska de anmäla detta till sin tillsynsmyndighet, det vill säga livsmedelsinspektören.

Text Louise Cederlöf Foto Colourbox

Relaterade artiklar

post-template-two-posts.php post-template-two-posts.php