Allergimedicin fyra gånger dyrare i butik

Receptfria läkemedel kan vara upp till fyra gånger så dyra i butik jämfört med att köpa på nätet, trots att de handlas från samma företag. Prismönstret finns hos de flesta apotekskedjor inklusive statliga Apoteket.

Antihistamintabletter, nässpray och ögondroppar säljs i stor omfattning receptfritt och många gånger är det just det man rekommenderas att testa i första hand vid exempelvis pollen- och pälsdjursallergi. Om de inte hjälper brukar nästa steg vara receptbelagda läkemedel vars pris enhetligt bestäms och subventioneras av staten. Men på receptfria läkemedel råder fri prissättning.

Tidningen Råd & Rön gjorde en granskning 2021 som visade på stora prisskillnader på receptfria läkemedel beroende på om de inhandlats på nätet eller i fysisk butik. Störst var skillnaden på allergiläkemedel. Allergia har tittat på hur det ser ut i januari 2023 och fortfarande är prisskillnaderna stora, ibland skiljer flera hundra procent.

Hos statliga Apoteket kostar till exempel antihistaminet Loratadin Orifarm (10 mg, 30 tabletter) 13 kronor om den köps på webben, samma produkt kostar 45 kronor om den köps i fysiskt apotek. Kortisonnässprayen Mometason Apofri (50 mikrogram, 140 doser) kostar 205 kronor i butik men bara 52 kronor på nätet. För ögondroppar skiljer det också, om än inte lika markant: Lomudal endosbehållare (20 st, 40 mg/ml) kostar 93 kronor på nätet och 119 kronor i butik. Liknande prisförhållanden finns hos de flesta andra apotekskedjor som Apotek Hjärtat och Kronans Apotek. Undantaget är Apoteksgruppen som har samma priser på webben och i butik.

Varför skiljer det så i pris?
– Det är två olika försäljningskanaler med olika förutsättningar och kostnader. Apotek har högre kostnader för bland annat personal och lokaler och för kunden finns ett värde i att få sina läkemedel och andra produkter med sig direkt tillsammans med rådgivning och tips, även om rådgivning också är möjligt vid köp på hemsidan. Sedan ett par år tillbaka är det hård konkurrens inom e-handeln vilket också påverkar priserna, säger Elin Jarl, chef extern kommunikation på Apoteket.

Genom att först beställa på nätet och sen hämta upp varan i butik, utan fraktkostnad, går det alltså att få exakt samma vara, hos samma företag, till en bråkdel av kostnaden.

– Det är möjligt att göra så, ja. Vi har expressleverans, men för kunder som kan vänta en stund går det att beställa på nätet och hämta i apoteket. Det är upp till kundens behov och önskemål.
 
Hur ser ni på att det är fyra gånger dyrare att köpa i butik?
 
– Så stor prisskillnad som fyra gånger priset hör verkligen inte till vanligheten. Vi gör nu en översyn av prissättningen för att se om det är något vi behöver justera. Att det är prisskillnad mellan butik och nätbutik är inte ovanligt i branschen, priset på vissa varor skiljer sig åt med några kronor eller ibland mer.

Ser ni någon risk med att vissa grupper diskrimineras av det här upplägget?
 
– Vi utvecklar och förenklar vår e-handel löpande så att den blir tillgänglig för fler, för de som inte kan göra beställningen själv hjälper vår kundtjänst till, säger Elin Jarl.

Text Louise Cederlöf

Relaterade artiklar

post-template-two-posts.php post-template-two-posts.php