MatSaras munkar

Saras mumsiga munkar är fria från ägg, mjölk, gluten och soja.

Degen är en universaldeg och går att användas till munkar och bullar. För att göra piroger eller frallor byt bort jäst för söta degar mot vanlig jäst. Uteslut sirap och vanilj samt minska ner sockret till ett par matskedar.

75 g mjölkfritt margarin
25 g jäst för söta/vanliga degar (eller motsvarande mängd torrjäst)
2,5 dl vätska (växtdryck eller vatten)
1 msk fiberhusk/psylliumfröskal
0,5 dl ljus sirap (kan uteslutas eller bytas mot annan sötning, som honung eller agave)
0,5 dl färdigblandad Rapsy kallrörd matlagningspulver ”filmjölk/yoghurt” från allergimat.com (alternativt den yoghurt man tål, ex. av soja) Obs! Naturell eller vaniljsmak. Det går även att använda kokosmjölk.
0,5 tsk vaniljpulver, 1 tsk vaniljsocker eller 1 urskrapad vaniljstång
0,5 tsk salt
6-7 dl glutenfritt mjöl av önskad sort (själv blandar jag olika utifrån vad jag har. Senast tex. 1,5 dl rismjöl, 1,5 dl majsmjöl, 1 dl klibbrismjöl, 1 dl bovetemjöl, 2 dl majsstärkelse)
 + mjöl till utbakning (ex. klibbrismjöl). Går att variera på många olika sätt.
0,75 dl socker

Gör så här:

1.    Smält margarinet i kastrull.
2.    Tillsätt vätskan och låt den bli ljummen, behöver eventuellt svalna lite.
3.    Smula/rör ner jästen.
4.    Rör om tills jästen lösts upp.
5.    Tillsätt fiberhusken, rör om och låt sedan stå i 10 minuter så att fiberhusken hinner svälla.
6.    Blanda sirap, ”filmjölken”, salt, socker och vanilj (om du tar färsk vanilj ur stång, blanda först med strösockret) och rör om.
7.    Blanda vätskan från punkt 5 med blandningen från punkt 6. Vispa med elvisp eller använd bakmaskin.
8.    Vispa först någon minut, till homogen blandning.
9.    Rör ihop mjölblandningen
10.    Tillsätt sedan mjölet i omgångar medan du vispar med elvispen eller bakmaskinen.
11.    Degen SKA vara kladdig, ta hellre för lite mjöl än för mycket.
12.    Degen ska släppa lite från kanterna på bunken när man rör om (tex. fastna i vispen) men ändå kladda rejält. Rör gärna 5 minuter eller även något längre.
13.    Låt jäsa i bunken under bakduk i cirka 50 min.

När degen jäst färdigt:

Jag arbetar degen så lite som möjligt efter jäsningen. Har välmjölade händer, plockar ur degbitar försiktigt och formar. Ska sedan jäsa på nytt i cirka 20-30 minuter.
1.     Munkar friteras i olja i 170 grader (t.ex. raps- eller solros) Låt sedan torka på hushållspapper. Doppa i strösocker. Servera. Går även istället doppa i florsocker när de kallnat.
2.    Bullar gräddas 200-225 grader i 8-12 minuter.
3.    Piroger gräddas i 200-225 grader i cirka 10-12 minuter eller friteras i olja 170 grader.
Bagels sjuder man i hett vatten någon minut. Låter sedan torka av och gräddas i ugn i cirka 200 grader tills de är gyllenbruna.

 

Var försiktig med den heta oljan när du friterar munkarna.

Var försiktig med den heta oljan när du friterar munkarna.

Text Sara Clarstedt Foto Pernilla Wahlman