Roboten Vinci gör läsningen rolig

Biblioteken i Luleå ersatte sin läshund med en läsrobot. Till glädje för alla allergiska barn.
– Det bästa är att vi har fått lika positiva resultat med roboten som med hunden, säger bibliotekschef Lena Lundberg Vesterlund.

Åttaåringarna Hugo Gärdelid och Arvid Fors Jonsén som går i andra klass på Östra skolan i Luleå har kommit till stadsbiblioteket med läraren Elisabeth Lindgren. Här träffar de Vinci, en decimeterhög blå robot med öron som ändrar färg och ett stort öga mitt i ansiktet. Vinci går omkring, pratar och kan låta som olika typer av djur. Arvid hämtar en passande bok, Lassemajaboken ”Biblioteksmysteriet”, och sätter i gång och läser högt för Vinci.
Ibland bryter Vinci in och säger: ”Du läser superbra, verkligen. Perfekt”. Eller ber honom läsa högre eller långsammare. När roboten plötsligt säger: ”Bajsa på dig”, kiknar Hugo och Arvid av skratt.
– Det är två barn i årskurs fyra på Porsöskolan i Luleå som har läst in vad Vinci ska säga. Bland alla seriösa meningar tog de med den där för att de ville att barnen skulle ha litet kul när de läste, berättar Lena Lundberg Vesterlund.

Hjälp att hitta läsglädjen

Barnen som läser för Vinci går i tvåan eller trean och har alla knäckt läskoden. De har blivit utvalda att läsa för den charmiga roboten för att de inte riktigt har hittat läsglädjen. De kan tycka att det är tråkigt och jobbigt att läsa eller har svårt att hitta böcker som de gillar.
– Vi har valt ut barn som behöver en extra skjuts i läsningen eller som behöver träna på högläsning, berättar Elisabeth Lindgren.
Den ursprungliga idén fick Lena Lundberg Vesterlund när hon besökte bokmässan i Göteborg 2014. Då hörde hon talas om ett läshundsprojekt som gick ut på att skolbarn kom och läste för en hund hos ett studieförbund. Trots att hon själv är pälsallergiker blev hon genast intresserad och undersökte under 2015 hur det skulle kunna gå att genomföra vid stadsbiblioteket i Luleå.

Rekryterade hundar

Det var många kniviga frågor som skulle lösas. Var skulle man hitta lämpliga hundar? Var skulle man hålla till?
– Jag som inte alls har någon erfarenhet av hundar på grund av min allergi träffade 12 olika hundar och mattar som vi fick tips om av personalen på biblioteket.
Våren 2016 kunde projektet starta med totalt tre utbildade hundar som turades om att ”jobba” med barnen. Två elever åt gången kom från Östra skolan till en lokal på SOS alarm och läste för hunden. Från våren 2017 lånade Lena Lundberg Vesterlund en friggebod från Luleå kommun som stod utanför biblioteket.
– Vi fixade till den med ett nytt tak och gjorde den mysig på insidan, klädde in tak och väggar, lade ett golv och möblerade den.

Uppmuntran och uppmärksamhet

Medan den ena eleven läste under en halvtimme i friggeboden fick den andra vara inne i biblioteket och få bibliotekskunskap – lära sig hur man hittar böcker, vad olika symboler betyder och hur man lånar.
– Det var en viktig del av projektet att barnen blev mer trygga och hemma med biblioteksrummet. Det blev lättare för dem att hitta något spännande att läsa, menar Elisabeth Lindgren.
Totalt fick barnen komma vid sju tillfällen. Och det visade sig ge häpnadsväckande resultat.
– Enkäter som vi skickade ut både före och efter projektet visade att föräldrar som till en början varit litet skeptiska kunde konstatera att barnen verkligen började läsa mer och tyckte det var roligare att läsa efter att de hade läst för hunden. Barnen å sin sida kände sig inte utpekade för att de behövde mer lästräning utan i stället utvalda för att de fick komma och läsa för hunden. De kände att de fick uppmuntran och uppmärksamhet, säger Lena Lundberg Vesterlund.

Robot blev alternativ

Hundarna blev snart uppvaktade med brev och teckningar som deras mattar fick svara på. Men det fanns en hel del problem. Barnen var tvungna att byta kläder innan och efter de hade läst för hunden för att inte allergiska klasskamrater skulle få en reaktion när de kom tillbaka till skolan. Och Lena Lundberg Vesterlund var tvungen att söka tillstånd för friggeboden.
Lösningen blev att vända sig till pedagogiska institutionen vid Luleå tekniska universitet som brukar använda olika robotar som pedagogiska verktyg på lärarutbildningen. Lena Lundberg Vesterlund föll för Vinci på grund av hans stora öga och inledde ett samarbete med Porsöskolan som ligger intill universitetet.
– Två äldre barn i årskurs fyra kodade roboten och bestämde vad Vinci skulle säga. Slöjdläraren byggde en koja och en brevlåda där barnen kunde lägga i brev och teckningar. Det blev en succé.

Lika bra resultat

Bibliotekets IKT-pedagog (information-kommunikation-teknik) Anna Dahlqvist styrde Vinci från en app på en Ipad. Roboten kunde prata och förflytta sig över golvet, till exempel plocka ihop bokstäver som låg utspridda så att barnen kunde använda dem och skriva sitt namn, eller hämta en bok till barnen.
– Tyvärr blev biblioteket sotat och rökskadat hösten 2017 på grund av en anlagd brand i en lokal intill. Som tur var fanns Vinci på stadsbiblioteket då och klarade sig. Under höstterminen och under våren 2018 fick i stället elever från Östra skolan läsa för roboten, säger Lena Lundberg Vesterlund.
Arvid och Hugo har varit på biblioteket sex gånger och läst för Vinci.
– Det är roligare att läsa för roboten. Jag vet inte varför, det bara är så. Och så kommer man ifrån skolan en stund, det är också bra, säger Arvid.
Lena Lundberg Vesterlund är förvånad över att läsningen för Vinci har gett lika positiva resultat som läshunden.
– När vi analyserar enkäterna med barnen och föräldrarna före och efter läsningen för roboten ser vi att utfallet är detsamma. Jag trodde nog att en hund som är en levande varelse skulle ha en större inverkan än en robot, men Vinci verkar ge samma effekt när det gäller att öka läsglädje och läsförståelse. Det är förstås fantastiskt eftersom det även ger allergiska barn chansen att få komma hit och läsa.
Till hösten ska Vinci flytta tillbaka till Porsöns bibliotek som har renoverats efter branden.

Text Ann-Katrin Öhman Foto Susanne Lindholm