Medveten andningspaus ger nya krafter

Att ge sig själv tid för återhämtning är viktigt. Särskilt när man lever med, eller nära, en besvärlig och energislukande sjukdom.

När vi låter tiden stanna upp, och hjärnan får vila en stund, så ökar vårt tålamod och vår kreativitet. Våra hjärnor förändras ständigt, och studier visar att meditation kan göra oss både lugnare och gladare. Skogspromenader är enligt forskningen toppen för vårt immunförsvar och humör. Att lyssna på musik kan bidra till att minska stress och förbättra vår hälsa, det vet man också.

Regelbunden yoga, djupavslappning och meditation ger mig kraft och välbehövliga pauser. Har man väl fått uppleva känslan av att vara helt avspänd med frid i sinnet så vill man dit igen. Till den där platsen där spända muskler blir mjuka, orosmoln blir lätta vindpustar, och kroppen fylls av acceptans och kärlek.

Med yogan föll alla pusselbitar på plats

Det sägs att det tar 66 dagar att skapa en ny vana. Som tur var behöver man inte vänta lika länge på de positiva effekterna. Jag lärde mig meditera i tjugoårsåldern. Under en kvart varje morgon och kväll fick inte bara hjärnan vila, huden fick en paus från klådan, och jag fick genast mer energi. Trots det kom jag av mig efter ett tag.
Några år senare var jag på fantastiska Årekliniken, som fram till nedläggningen 2009 tog emot astmatiker från hela landet. Varje dag innan middagen gjorde vi en tjugo minuters liggande avspänningsövning. Den leddes av en beteendevetare som med lugn stämma guidade oss genom kroppen och fick oss att slappna av. Efter fyra veckor av frisk fjälluft, träning och avslappning kom jag hem som en ny människa. Ambitionen var att fortsätta övningen på egen hand, men även denna gång rann det likt ett hoppfullt nyårslöfte snart ut i sanden.

Med yogan föll alla pusselbitar äntligen på plats. Yogan, som innehåller rörelser, avspänning och meditation, har blivit en vana och ett behov. Nästan som att borsta tänderna. Det moment som kallas yoga nidra, vaken sömn, är i princip detsamma som den kroppsscanning vi gjorde på Årekliniken. En livlina efter en sömnfattig natt.
Att vi mår bra av leva i nuet är inget nytt under solen. Det vi idag kallar mindfulness, medveten närvaro, är basen i den tusenåriga yoga- och meditationstraditionen. Tack vare modern forskning som visat positiva effekter av mindfulness vid till exempel stresshantering och behandling av oro och ångest, har intresset ökat för att använda teknikerna inom sjukvården, om än i västerländsk tappning.

Astma- och Allergiförbundets forskningsfond stödjer ett spännande projekt om att minska klåda med hjälp av kognitiv beteendeterapi via internet. Här ingår mindfulness som redskap i behandlingen för att lära sig att motstå impulsen att klia, och på så vis undvika den onda klådcirkeln.
Mindfulness kan låta luddigt, men är något som vi alla har upplevt. Stillheten i kropp och sinne under ett varmt bad, när vi lyssnar på vågornas brus eller en pianokonsert. Pauser som kan göra underverk för vår hälsa och livskvalitet.
Det är nu dags för mig att stänga datorn och ta fram yogamattan. Andas in och andas ut. Allt annat får vänta en stund.

Recept Susanne Rosén