Teknisk hjälp om receptfri medicin

Idag kan inte, vill inte och får inte personal i butiker svara på frågor om de receptfria läkemedel som de börjat sälja. Många kunder anser att servicen runt de receptfria läkemedlen borde vara bättre.
För att lösa detta har ett företag tagit fram en interaktiv pekskärm där du kan få information om de läkemedel som säljs i detaljhandeln. Pekskärmen kommer att finnas i butiker, på offentliga platser, i sjukhusentréer och i väntrummen på vårdcentralerna. Skärmen fungerar så att när du pekar på till exempel ”allergi” så visas information om de olika läkemedel som finns tillgängliga för allergi. Där kan du sedan trycka dig fram till ett specifikt läkemedel och läsa mer om hur det verkar, hur det interagerar med andra läkemedel samt se hur förpackningen ser ut.

Videokonferenssamtal

Skulle du vara osäker kan du direkt via skärmen ringa läkemedelsrådgivningen via ett videokonferenssamtal eller till Sjukvårdsrådgivningen med mer generella frågor och råd om dina symtom eller vart du ska vända dig.

En annan möjlig lösning är att surfa in på medicinera.se i mobilen där du dygnet runt kan få råd om vilken receptfri medicin du ska välja. Det är en kostnadsfri tjänst som innehåller faktagranskad information om alla tillstånd som kan behandlas med receptfria mediciner.
– Nu på våren drabbas många av allergisk snuva orsakad av pollen. Om du får de här besvären bakom ratten på E4:an och väljer att stanna på bensinmacken så kan du hitta receptfri medicin där. Med medicinera.se kan du få råd om vilken receptfri medicin som du ska välja för att behandla snuvan, säger David Becedas, VD för Scandinavian Outcomes AB som lanserar tjänsten.
Dessutom finns medicinera.se som SMS-tjänst där innehållet är skräddarsytt till sortimentet av receptfria mediciner som du finner i handeln, och på internet på www.medicinera.se.

Relaterade artiklar

post-template-two-posts.php post-template-two-posts.php