Svårlästa matförpackningar

Konsumenter har svårt att läsa förpackningar i livsmedelsbutiker. Det visar en undersökning som Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm genomfört

För att få kundernas syn på text på förpackningar tillfrågades 100 kunder i en livsmedelsbutik i Stockholm. De tre förpackningarna var: Barillas Fusillo, Anthon Bergs marsipan och Sempers barnmatsburk.

Resultatet visar att:

  • Sju av tio har svårt att läsa Barillas pastaförpackning. Storleken på bokstäverna är för liten och det är för mycket text på olika språk.
  • Åtta av tio har svårigheter att läsa på Anthon Bergs marsipan. Förpackningen har ett glänsande förpackningsmaterial i silver och texten är väldigt liten.
  • Knappt en av fem kan se vad som står på Sempers barnmatsburk och en del ansåg att  bokstäverna var för tjocka samt ifrågasatte val av typsnitt.

Förutom att det är irriterande att inte kunna läsa på livsmedelsförpackningar är det en stor hälsorisk för allergiker som måste veta vad de stoppar i sig. Vi arbetar vidare med frågan och ger oss inte förrän samtliga texter går att läsa, säger Louise Ungerth, chef för Konsument&Miljö, Konsumentföreningen Stockholm.
Under sommaren arrangerades en tävling där konsumenter skickade in bilder på förpackningar med svårläst text. Vissa av Spendrups petflaskor, Yoggis yoghurtburk, Biofoods ekologiska buljongtärningar, Haribos marshmallows och Danones Actimel bedömdes som ”värstingar”.