Ingrid startade BARNENS RESEBYRÅ
För två år sedan bestämde sig Ingrid Ehlin för att ta starta ett eget resebolag: Piggehlin – Barnens Resebyrå. Grundtanken var att anordna resor över generationsgränserna, men snart fick hon också förfrågningar från mor- och farföräldrar som ville resa med barnbarn som har matallergier.
– Tyvärr är kunskapen hos de större resebolagen oftast väldigt bristfällig så jag kände att det fanns en lucka att fylla. Många gånger vill folk väl, men okunskapen gör att de inte tar de här frågorna på riktigt allvar, säger Ingrid.
Vi träffas i villan i skånska Nybrostrand där Ingrid också har basen för sin verksamhet som alltså kom igång på allvar 2011. Hittills har hon arrangerat resor till Legoland och Astrid Lindgrens värld.
Vi kände oss trygga
En grundtanke med arrangemangen är att far- och morföräldrar ska kunna resa med sina barnbarn.
– Min utgångspunkt är att rädslan för allergierna inte ska få bestämma, och rädslan handlar ju nästan alltid om okunskap. Med min erfarenhet och kunskap kan jag hjälpa till och göra resan enklare och tryggare. Mitt främsta mål är att ingen ska behöva tveka inför att göra en resa på grund av en allergi, säger Ingrid.
Rent konkret handlar det dels om att hon i förväg bokar och kollar upp med restauranger, kaféer och andra inrättningar vilket utbud som finns och vilka alternativ som kan erbjudas matallergiker. På själva resan agerar Ingrid själv reseledare, guidar rätt och sköter kommunikationen för att undvika missförstånd.
– Jag har ju min trippla erfarenhet att falla tillbaka på, säger Ingrid. Jag har själv ett barn med allergi och vet vad det innebär, jag har språkkunskapen bland annat engelska, franska och spanska efter många år utomlands och jag har yrkeserfarenheten som gör att jag har lättare att lösa situationer eller problem som kan uppstå.
Ordnade läger
Ingrid, som ursprungligen kommer från Växjö, har jobbat inom servicebranschen sedan tidiga tonåren. Först på kafé, senare på hotell och sedan som reseledare på bland annat Mallorca, i Alperna och på Kreta. Ett par olika stabsjobb på Vingresor hann hon också med innan hon i början på 2000-talet startade eget med inriktning på lägervistelser för barn och ungdomar.
Det var i den verksamheten som hon första gången professionellt fick jobba med allergiska barn.
– Vi blev tillfrågade av Astma- och Allergiförbundet att anordna ett läger för barn med olika typer av allergier och vi tackade så klart ja. I ärlighetens namn visste vi inte riktigt vad vi hade gett oss in på, men vi fick läsa på och lära oss allt från grunden. Det var en fantastisk utmaning och en härlig upplevelse, minns Ingrid.
Under de följande tre somrarna anordnades liknande läger för Astma- och Allergiförbundets räkning. Det gav förstås erfarenheten som senare skulle utmynna i det egna företaget Piggehlin.
– Det första jag lärde mig var en stor respekt för detta med allergier, men jag kände också att lägren gav blodad tand. Rädslan ska inte behöva styra så att man inte vågar vara med och det var en otrolig känsla att se glädjen hos de här barnen som inte blev begränsade av sin allergi.
Inga garantier
Inom ramen för sitt nystartade företag Piggehlin har Ingrid myntat begreppet Trygga resor för alla. Drömmen hade varit att få någon form av allergicertifiering, säger Ingrid som samtidigt tillstår att drömmen förmodligen inte kan förverkligas.
– Det går ju inte att ge några garantier på det sättet.
Framöver planerar Piggehlin resor till bland annat Gotland, Disneyland Paris och London. Precis som tidigare kommer Ingrid då att rekognosera allt i förväg, checka av menyer, prata med kökschefer och kolla av innehållsdeklarationer.
– Men jag tror ändå att min främsta styrka är att kommunicera med barnen, och det tror jag också är nyckeln, att ta reda på barnens förväntningar. För det är ju så det fungerar: är barnen nöjda så är alla nöjda.
Ångrar inte
Kerstin Gunnarsson från skånska Löddeköpinge reser gärna med sina barnbarn Anton och Emma. Förra året bar det av till Danmark och då anlitade hon Piggehlins resebyrå eftersom Anton har en matallergi.
Kerstin Gunnarsson anlitade Piggehlins resebyrå i höstas när hon skulle ta barnbarnen Anton, 10, och Emma, 7, till Legoland i Danmark. Anton är allergisk mot både fisk och nötter och att få stöd från någon med kunskap om allergier gjorde resan enklare.
– Jag läste om Piggehlin i ett magasin och ångrar inte att vi anlitade dem. Vi fick specialmat till Anton och på Legoland var det mycket bra skyltat med vad all mat innehöll. Det fungerade bra, säger Kerstin.
Inför resan hade Kerstin informerat researrangören om Antons allergi. Ingrid Ehlin förberedde därefter hotellet och förklarade hur de skulle agera.
– Ingrid var mycket mån om Anton och hans mat under hela resan så vi kände oss trygga med det. Anton själv är mycket medveten om vad han tål och läser själv innehållsförteckningar om han är osäker. Vi har alltid med en spruta om en akut allergi skulle uppstå, berättar Kerstin.
PERSONFAKTA
Namn: Ingrid Ehlin
Ålder: 42 år
Bor: Nybostrand
Gör: Driver ett resebolag som har trygga resor för allergiska barn.