Parfymerade bindor – nej tack!

Always bindor har för många med känsligt underliv varit ett av de bättre alternativen. Men sedan en tid tillbaka är märkets bindor och trosskydd starkt parfymerade vilket har fått användare att gå i taket.

När Always lanserade sina nya ”luktneutraliserande” bindor med bland annat ett inlägg på företagets Facebook-sida, blev reaktionerna massiva:
””Sällan blir jag upprörd men detta är ju helt galet, snacka om ett företag som går bakåt i tiden!””
””Alla som redan är doftöverkänsliga, vad ska de använda? För att inte tala om all onödig exponering av kemikalier. Aldrig mer Always!””
””Mens är naturligt och inte äckligt! Parfymer finns det redan för mycket av i vardagen!””
Exemplen ovan är ett axplock ur flera hundra arga kommentarer. Och för konsumenten Annika Franzon från Uppsala blev det en obehaglig överraskning när hon tidigare i våras skulle fylla på sitt lager av bindor.
–– När jag kom fram till hyllan i affären såg jag direkt att förpackningen såg annorlunda ut och att det stod någonting om neutralises odours. Jag tänkte: hm, hur har de fått till det här, lukter kan man inte bara neutralisera. Men jag behövde inte ens hålla förpackningen vid näsan för att känna att de var parfymerade. Det luktade så starkt vid hyllan, säger hon.

Otidsenligt med parfym
Annika Franzon är doftöverkänslig och undviker parfymerade produkter så långt det går. Utsätts hon för starka lukter som parfymer, sprayrengöringsmedel eller cigarettrök svullnar det i halsen eller hon blir illamående. Därtill har hon ett känsligt underliv, får lätt klåda av billigare produkter och har därför genom åren alltid valt Always bindor eftersom hon anser dem vara mest skonsamma.
–– Men nu får jag hitta ett annat märke. Jag kan absolut inte tänka mig att använda dessa, jag skulle inte ens kunna ha dem hemma i mitt badrum. De luktar vidrigt, som skarpt hotellrengöringsmedel. Tänk då att ha dem nära inpå kroppen, du kommer känna lukten så fort du rör dig på stolen eller när du blir varm. Fruktansvärt, säger Annika Franzon och tillägger att senast hon såg parfymerade intimprodukter var på 80-talet, i England och i Frankrike.

Budskapet i annonserna är: du luktar illa

–– Det känns så otidsenligt. Här kämpar vi för att inte belasta naturen med kemikalier, att inte använda så mycket parfymer och att göra kloka val när vi köper mat, och så kommer någon och tvingar på oss detta. Jag blir så arg!

Valfriheten borta
Always har i några standardsvar på klagomålen hänvisat till kvinnors möjlighet till ”större valfrihet kring hygienvård” och att det finns en annan serie, Always ultra silk, som inte är parfymerad. De är dock inte ett alternativ för Annika Franzon.
–– Det finns en enda variant som inte är parfymerad i den vanliga serien, men den är alldeles för tunn för mig och många andra. Och i silk-serien är det färre bindor i förpackningen, vilket gör att styckpriset blir högre. De är också dekorerade med en rosett av sidenband. Ett högre pris och en sidenrosett, det är priset för att jag ska slippa lukta unket rengöringsmedel. Det känns som ett hån.
Annika Franzon säger att hon blir dyster av att läsa företagets autosvar om att de vill ge kvinnor valfrihet.
–– Det är ju precis den de har tagit bort från oss!
Hälsa och miljö är två starka invändningar till att inte ha kemikalier i bindorna och trosskydden. Men lika viktigt är också den signal detta sänder ut till unga tonårstjejer, tycker Annika Franzon. I annonser på nätet och i tv, figurerar en ung tjej runt en kille med orden ”nu kan jag komma så nära jag vill”.
–– Budskapet i annonserna är: du luktar illa, parfymera ditt underliv så att inte killarna tycker att du är frånstötande. Jag tycker det är väldigt omodernt av dem. De förstärker tabun kring mens och verkar helt ha missat de senaste årens diskussioner i ämnet.
Det Annika Franzon syftar på är bland annat serietecknaren Liv Strömquists bok om mens, om teaterpjäser och radioprogram som handlat om att få bort tabun och skammen kring mens.
Vad skulle du vilja att Always gjorde?
–– Att de genast säger: Det här var en jättedum idé, ett misstag. Vi glömde bort att det är 2015 och vi respekterar att ni tänker på miljön. Vi gör om och gör bättre.

Hallå Always
Varför har ni parfymerat bindorna?
–– Den här produkten är designad för att neutralisera lukt som kan uppkomma i samband med mens. Baserat på regelbundna samtal med kvinnor runt om i världen, genom forskning och genom vår konsumentservice, har vi förstått att en luktneutraliserande funktion i bindor är en mycket viktig och önskad egenskap, svarar Ania Bielecka på Procter & Gambles (koncernen som Always ingår i) kommunikationsavdelning i ett e-postmeddelande till Allergia.
Vad säger ni om kritiken som har framförts?
–– Bindorna gick igenom rigorösa dermatologiska tester innan lanseringen, och är säkra att använda när de används så som bindor är tänkta att användas. Teknologin är godkänd av internationella organisationer som Skin Health Alliance och proDERM. De har en mild doft, vilket också står på förpackningen.
Vad vill ni säga till de kvinnor som inte längre kan använda era bindor på grund av den starka parfymen?
–– Vi erbjuder Always ultra silk för de konsumenter som föredrar bindor utan den nya luktneutraliserade funktionen. Samtliga beslut avseende prissättning, kampanjer samt distribution ankommer helt på återförsäljaren. Always bindor med luktneutraliserande teknologi används redan av miljontals kvinnor runt om i Europa och den här produkten lanserades i de flesta europeiska länder för över två år sedan.

Hallå Kemikalieinspektionen
Ni har fått in tips/frågor från två privatpersoner om detta och har begärt ett yttrande från Always. Är det tillåtet att parfymera intimprodukter?
–– Det finns inga särskilda regler för bindor, de räknas som vilken produkt som helst och inte som kosmetik som har en helt annan lagstiftning. Men vi har bland annat frågat om de innehåller så kallade biocider (antibakteriellt medel, red anm.), för det måste man i så fall informera om, men det gör de inte, säger Marcus Hagberg på Kemikalieinspektionen.
Så vad händer nu?
–– Vi kommer inte att driva ärendet vidare. Mitt råd är att man använder sin konsumentmakt och låter bli att köpa dessa produkter om man är tveksam till det som är parfymerat.

Text Louise Cederlöf Foto Jeanette Hägglund