Svårläst text på sminkförpackningar

Hud- och hårvårdsprodukter och annan kosmetika får enligt lag endast säljas om informationen på förpackningarna är outplånlig, lättläst och väl synlig. Men nu visar en undersökning, som Konsumentföreningen Stockholm och Sveriges Konsumenter gjort, att flera förpackningar med kosmetika och hudvårdsprodukter har svårläst eller oläslig text.

De båda organisationerna har granskat drygt 200 hud- och hårvårdsprodukter i butikskedjor, hårsalonger och varuhusens kosmetikaavdelningar. Totalt 27 schampon, krämer och deodoranter anses inte hålla måttet. Obligatorisk information som ingredienser, varningstext och användningsområden är svårläst eller omöjlig att läsa på grund av för liten text, dåliga kontrastfärger eller glänsande behållare.

Blänkande behållare

I ett pressmeddelande skriver de båda organisationerna att exempel på produkter som har svårläst text är Body Shops duschkräm och handkräm, Boots ansiktsvatten och kroppslotion, Dove self-tanner lotion och deodorant för män samt Garnier Ambre Solaires solfaktorer.
– Det är i dag trendigt med blänkande och silvriga behållare, men de glänser och skiner i butiksljuset, så man får vända och vrida på förpackningen om texten ska gå att läsa. Det duger inte, säger Louise Ungerth, Konsumentföreningen Stockholm.
Innehållet i krämer, schampon, kosmetika och hygienprodukter diskuteras allt mer. Om konsumenter ska kunna göra informerade val och kunna välja eller välja bort produkter så måste förpackningstexten gå att läsa.
– I takt med att antalet nya kemikalier ökar är det en förutsättning för alla, inte minst allergiker, att kunna läsa vad produkterna innehåller, säger Louise Ekström, Sveriges Konsumenter.