Restaurangbesöket slutade på akuten

Som allergiker kan det vara riskfyllt att gå ut och äta på restaurang. Mjölkallergiske Noel, 2,5, hann bara ta en tugga av sin varmkorv – sedan svullnade halsen igen och familjens restaurangbesök slutade med ambulansfärd till sjukhuset.

Det var en solig dag i slutet av juli. Noel Niemi hade åkt karusell på musikfestivalen Piteå Dansar och Ler när familjen bestämde sig för att äta lunch på en liten bistro med uteservering. Eftersom Noel lider av svår allergi mot komjölksprotein frågade pappa Peter Niemi ifall varmkorven de beställde innehöll någon form av komjölk.
– Servitrisen svarade att den inte gjorde det. Hon tittade även på påsen med korvbröd och sade att inte heller brödet innehöll mjölk. Vi litade på att hon visste vad hon pratade om, eftersom restaurangen vid ett tidigare besök berättat att de bakade allt på mjölkfritt smör, berättar Noels mamma Maria Björnström.

Kraftig reaktion. Familjen fick sin mat och började äta. Men efter bara en tugga vägrade Noel att äta mer. I stället började han gnugga sig i ansiktet och röda utslag växte fram runt munnen och i ansiktet. Maria Björnström misstänkte direkt vad som hade hänt.
– Jag kände igen symtomen och fick lite smått panik. Vi har alltid en adrenalinspruta med oss till Noel och den tog min sambo upp och gav honom.
Samtidigt gick Noels farmor, som också var med, fram till servitrisen och frågade om korven verkligen inte innehöll någon mjölk. Servitrisen tittade på innehållsförteckningen och bekräftade det Maria Björnström redan insett – jo, den innehöll visst mjölkprotein.
Snart började även Noels hals svullna igen och familjen tog sig till akuten.
Där fick han kortisontabletter och skickades sedan vidare i ambulans till ett större sjukhus för att få träffa en barnspecialist. Efter tio minuters ambulansfärd försämrades tillståndet drastiskt – han började dregla och fick svårt att andas – och ambulansen tvingades vända tillbaka. Till slut började dock kortisontabletterna verka och ambulansen kunde köra Noel till sjukhuset, där han sedan fick stanna över natten. Efter ett par dagar med allergimedicin var han helt återställd.

Utredning lades ner. Maria Björnström kontaktade restaurangen och berättade vad som hänt, men hon är besviken över bemötandet hon fick.
– Jag tycker att de borde tagit på sig ansvaret och bett om ursäkt, men de skyllde bara ifrån sig. Jättetråkigt, säger hon.
Kvinnan som serverade familjen hävdade att hon aldrig hade sagt att korven var mjölkfri, utan att den ”borde vara mjölkfri”. Enligt Maria Björnström finns dock flera vittnen som hörde ordväxlingen. Dessutom skulle familjen aldrig ha beställt korven om de inte varit säkra på innehållet, menar hon.
Hon polisanmälde restaurangen med förhoppning om att de ska ändra sina rutiner så att ingenting liknande händer igen, men utredningen lades ner.
Något mer restaurangbesök har familjen inte varit på sedan dess.
– Vi har varit och fikat, men då har vi tagit med eget fika till Noel och bara köpt en dryck till. Vi kommer nog att vara väldigt försiktiga innan vi beställer mat ute till honom igen och bara gå till restauranger där vi vet att de har full koll.

Text Zandra Zernell