Marielle blev sjuk av sitt eget hem


I flera år hade Marielle Kellerman konstant huvudvärk, nästäppa och förvärrad astma utan att veta varför. En dag när hon skulle renovera sin bostadsrätt hittade hon mögel bakom vardagsrumstapeten. Fyra år senare är hon fortfarande i tvist med bostadsrättsföreningen om mögelskadorna.

År 2008 sålde Marielle Kellerman sin trea och köpte en tvåa i samma fastighet. Parallellt jobbade hon på en hotellbåt som drogs med mögelproblem, så inledningsvis trodde hon att den konstanta huvudvärken och nästäppan, migränattackerna och förvärrade astman berodde på situationen där.
– Men jag noterade att problemen inte upphörde på helgerna när jag var hemma och inte heller när jag sedan slutade på den arbetsplatsen, säger hon.

Svart mögel

2013 bestämde sig Marielle för att renovera bostadsrätten. När hon började dra i tapeten i vardagsrummet hittade hon svart mögel på ett ställe bakom den. Bostadsbolaget Riksbyggen, som förvaltar fastigheten åt bostadsrättsföreningen, bytte den skadade delen av väggen. Men Marielle mådde inte bättre. När hon en tid senare skulle göra sig av med sitt badkar hittade hon mögel bakom det. Snart hittade hon ännu mer mögel på ett annat ställe i badrummet och även i vardagsrummet. Prover har visat att det funnits förhöjda värden av mögelsvamp i badrummet och något förhöjda värden i vardagsrummet. Bland annat har proverna innehållit flera sorters mögelsvampar som kan orsaka allvarliga hälsoproblem, som nedsatt immunförsvar, astma och allergi. Marielle har sedan tidigare pollenallergi och astma, men har nu en konstaterad mögelallergi.
– Hur jag påverkats på insidan av att bo här vet jag inte. Det är klart att jag är orolig, men jag vill ta reda på det så att jag kan få rätt hjälp, säger hon.

Fel från början

Riksbyggen har åtgärdat mögelskadorna, men Marielle upplever att hon fått ligga på för att få gehör. Som bostadsrättsinnehavare har man ett stort eget ansvar för sin lägenhet, därför har Riksbyggen endast gjort underjobbet, medan Marielle fått stå för upprivandet och återställandet av ytskikten.
– Det resonemanget fungerar väl om de hade gjort sitt jobb från början och sett över fastighetens fasad bättre, säger hon och menar att det är det som orsakat möglet.
Riksbyggen och bostadsrättsföreningens styrelse upplever att Marielle tjatat på dem och betett sig som att hon bor i en hyresrätt.
– Vi har hjälpt henne hela tiden och skickat dit besiktningsmän som tagit prover och gjort åtgärder, säger Farzad Reisi, förvaltare.
Men det har ju varit mögel när hon påtalat det?
– Och det har vi åtgärdat nu. Men nu vill hon att vi ska fixa golvet i vardagsrummet som hon tror att det finns mögel under, men det finns ingen vattenskada där enligt besiktningsprotokollet. Vi och styrelsen är överrens, vill hon ha ett nytt golv så får hon ordna det själv, säger han.
Efter att ha bott i över ett år i sin dotters etta är Marielle nu på väg att flytta tillbaka till lägenheten, men golvet i vardagsrummet oroar henne.
– Det finns tydliga mögelskador på det som kommer från den fuktskadade väggen, det handlar inte om att jag vill ha ett nytt golv, säger hon.

Juridiskt ombud

Numera har hon ett juridiskt ombud som sköter kontakten med styrelsen och bostadsbolaget. Hon är beredd på att stämma föreningen för sveda och värk och för kostnader hon lagt ut på extra mediciner, läkarbesök, sjukskrivningar och byggmaterial.
– Det värsta har varit att inte bli tagen på allvar och nonchalerad. Men jag har aldrig funderat på att sälja lägenheten, jag trivs verkligen i området och har en dröm om att få inreda lägenheten som jag vill ha det när det här är över, säger Marielle.

 

Text Audrey Erath Foto Sebastian Lamotte

Relaterade artiklar

post-template-two-posts.php post-template-two-posts.php