Jordnötter ombord stoppade resan hem

När Johanne Övergaard fick veta att det skulle serveras jordnötter på flyget hem från USA vågade hon inte gå ombord. I stället för att åka hem med de andra i familjen fick hon och hennes pappa ordna nya flygbiljetter från Los Angeles.

Johanne Övergaard från skånska Bjärred är som de flesta andra sjuttonåringar. Hon pluggar på gymnasiet och är osäker på vad hon ska göra i framtiden. Men till skillnad från de flesta andra bär hon alltid med sig en spruta och andra mediciner. Hon vet aldrig när hon kan komma i kontakt med jordnötter och om det händer svullnar hennes hals och hon får svårt att andas.
Första gången det inträffade var en nyårsafton när hon var i tioårsåldern.
– Jag tog en jätteliten bit av en jordnötsbåge och jag hann inte ens svälja den innan jag blev dålig, säger hon.
Det nya året firades in på akutmottagningen på sjukhuset i Malmö och sedan dess har hon försökt undvika jordnötter.
I september förra året reste Johanne Övergaard tillsammans med sina föräldrar och småsystrar till USA för att vara med på broderns bröllop. När de beställde biljetterna informerade de om hennes allergi. De fick då veta att det inte skulle serveras några jordnötter under resan.
De flög med Air France till Los Angeles och resan var mycket riktigt jordnötsfri.

Ingen kontakt

I Los Angeles bytte de plan till Alaska Airlines. Resebyrån hade inte lyckats få kontakt med flygbolaget och det var inte förrän familjen Övergaard skulle gå ombord som besättningen blev medvetna problemet.
– När vi sa till svarade de att det var klart att de inte skulle servera några jordnötter, de var jättesnälla.
Efter någon vecka var det dags att åka hem. Kvällen innan de skulle flyga tog föräldrarna för säkerhets skull kontakt med personal från Delta Airlines. De fick då lugnande besked, men när det var dags att gå ombord uppstod problem.
– Markpersonalen sa att de skulle stänga av tre rader framför och tre rader bakom min plats där de inte skulle servera jordnötter, men det var allt. Då sa jag att då kan jag inte åka med.

Bolagets policy

Flygplatspersonalen hänvisade till bolagets policy och inte ens efter samtal med den högste ansvarige på Delta Airlines ändrades beslutet. Flygbolaget ville inte heller uppmana de övriga resenärerna att inte äta jordnötter under resan.
Johanne Övergaard fick stanna kvar på flygplatsen tillsammans med sin pappa medan hennes mamma och systrar åkte hem.
Air France blev räddningen. Ett samarbete mellan de båda flygbolagen gjorde det möjligt att byta över till det franska bolaget och sex timmar senare kunde de starta sin hemresa.
När de kom hem tog de kontakt med resebyrån som beklagade det inträffade och bjöd de tre flickorna på ett biobesök som kompensation för problemen de råkat ut för. Men det var allt.

Vill dela med sig

Johanne har förhoppningsvis många resor framför sig i livet. Men hon har lärt sig att det gäller att tänka efter ordentligt innan hon ger sig iväg och det är en erfarenhet som hon vill dela med sig till andra.
– Jag tycker att det är jättedåligt att man inte kan lita på resebyrån, men jag får väl ringa flygbolaget själv eller gå in på deras hemsida och läsa vilka regler som gäller, säger hon.
Allt fler flygbolag har uppmärksammat problemet med jordnötsallergi och därför slutat servera jordnötter ombord. Men långt ifrån alla flygbolag har denna policy och även om resan bokas via ett jordnötsfritt bolag är det svårt att helt gardera sig. I princip alla flygbolag samarbetar nämligen med ett eller flera andra bolag vilket kan innebära att själva resan sker via ett bolag som serverar jordnötter.
Det är därför viktigt att ha med sig både läkarintyg och ett brev som kan lämnas över till kabinpersonalen där allergin och konsekvenserna om man utsätts för jordnötter beskrivs. Brevet ska helst finnas på svenska och engelska.

Skriftliga besked bäst

Christina Anderberg är konsumentrådgivare på Konsument Lund. Hon menar att kunden i första hand ska vända sig till den resebyrå där resan köpts med sina klagomål.
– Då är det viktigt att ha en skriftlig bekräftelse på sin beställning så man vet vad man kommit överens om, säger hon.
Missnöjda resenärer kan också vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden.

Text Set Mattsson