Facebookgrupper – en guldgruva

Våra magar kurrade högt där vi stod inne på Skansen, sonen och jag. Planen var att grilla korv, men både korven och brödet i kiosken visade sig innehålla mjölkprotein.
Nu funderade vi så det knakade, var kunde vi äta i stället? Efter en stunds irrande hittade vi till slut ett stånd där det sotades strömming – och matkrisen var löst för den gången.
Numera gör jag lite mer research inför ett nytt utflyktsmål. Ett av de bästa sätten är att kolla i någon av Facebooks alla diskussionsgrupper för allergiker, de är en riktig guldgruva. Där går både att fråga om tips och att söka bland alla tips som redan finns. Om gruppen är sluten krävs det förstås att man blir medlem först. Men sen är det bara att skriva in en plats i den lilla sökrutan längst upp till höger på sidan.
Glutenfri pizza nära Sergels torg i Stockholm? Check!
Mjölkfri glass på Öland? Check!
En mataffär med allergivänligt utbud i centrala Paris? Check!

Sök på ”varning”
Ibland blir jag nästan rörd när jag tänker på alla dem som lägger timmar varje vecka på att dela med sig av tips på matställen de besökt, allergivänliga produkter de hittat i frysdiskarna eller tvetydigheter de nosat upp i innehållsförteckningarna.
Och jag är uppenbarligen inte den enda som uppskattar tipsen som delas ut. Antalet medlemmar i allergigrupperna har ökat explosionsartat de senaste åren. Facebook-grupper som ”Vi som har barn med mjölkproteinallergi” eller ”Vi med celiaki” har vuxit från några hundra medlemmar till ett par tusen.
Några som kanske inte uppskattar alla ivriga tips lika mycket som oss andra är de restauranger, butiker och fabrikanter som inte har någon koll alls på hur man underlättar livet för en allergiker. De senaste veckorna har allergigrupperna varnat för jordnötsolja i populära chips, spår av mjölk och gluten i en stor biografkedjas mjölk- och glutenfria popcorn och om en pizzeria i Eslöv som ska ha bakat ut sin glutenfria pizzabotten på ett mjölat bakbord. Sådana varningar får stor spridning på nätet och företagen riskerar att förlora kunder. Men för den som kan bli svårt sjuk av allergenerna det slarvas med är informationen guld värd!
Även här går det att se alla inlägg med varningar som gjorts genom att söka på ordet ”varning” i gruppernas sökruta. Det tycker jag är smart. Även om det såklart alltid är bra att själv kolla så att varningarna har fog för sig.

Text Zandra Zernell