En växande marknad

Fler och fler handlar allergifri mat på nätet. Det visar en kartläggning av svenskarnas nätshoppingvanor.
Men utbudet hänger inte riktigt med än.
– Den stora utmaningen är frakten, som blir dyr för företag som nischar sig mot små kundgrupper, säger Jonas Ogvall på Svensk Distanshandel

Färdiga matkassar med recept, ekologiska matlådor och hemkörning från den lokala matbutiken. Att handla mat på nätet har blivit populärt bland svenskarna. Det visar rapporten ”Mat på nätet”, som branschorganisationen Svensk Distanshandel tar fram varje år. I den får 1000 svenska konsumenter svara på frågor om sina shoppingvanor på nätet.

Om några år tror jag folk vant sig

Förra året uppgav 17 procent av de tillfrågade att de under det senaste året handlat livsmedel på nätet, en ökning med nästan 90 procent på tre år. Och eftersom en betydande del av svenskarna har någon typ av allergi eller överkänslighet mot mat syns det spirande intresset även i efterfrågan på allergifria produkter. Av dem som handlat mat via nätet uppgav 11 procent att de handlat allergifria produkter, jämfört med tre procent år 2010.

Liten kundgrupp

Men enligt Jonas Ogvall, vd på Svensk Distanshandel, speglas den växande efterfrågan på allergifria livsmedel ännu inte i utbudet.
–– Även om nätförsäljningen av allergifri mat har ökat så handlar det fortfarande om en ganska liten kundgrupp totalt, så det är svårt att komma upp i så pass stor volym att det blir lönsamt. Den stora kostnaden för företag som vill sälja varor till allergiker eller andra kunder med mer specifika önskemål är nämligen distributionen.
För att ha möjlighet att nischa sig på detta krävs det därför att flera aktörer går ihop och delar på distributionen, menar Jonas Ogvall. Sådana samarbeten kommer vi också få se i framtiden i takt med att efterfrågan på allergifritt ökar, tror han. Något som företagen kommer att anpassa sig efter.
–– Om några år tror jag att folk har vant sig och att matförsäljningen på nätet har tagit fart ordentligt. Då kommer fler aktörer inse att även allergifria produkter är en marknad som kan vara värd att satsa på.

Allergianpassad mat

Ett av de företag som sedan länge nischat sig på just allergianpassad mat är Allergimat.com. Företaget säljer baslivsmedel för bland annat gluten- och laktosintoleranta, äggallergiker och mjölkproteinallergiker. Louise Malmberg, som var med och startade sajten redan i slutet av 1990-talet, har märkt att svenskarnas intresse för allergifritt har vuxit. Hennes kunder finns framför allt utanför storstäderna, där det är svårare att få tag i den här typen av produkter.
–– Där kan människor med olika typer av allergier få gräva djupt bland butikshyllorna för att hitta det de behöver. I storstäderna däremot har de stora matbutikerna ofta redan ett hyfsat brett allergisortiment, säger hon.

Större aktörer

Enligt Louise Malmberg är branschen ännu inte särskilt lukrativ. Problemet är, precis som Jonas Ogvall på Svensk Direkthandel uppger, frakten.
–– Jag tror att försäljningen av allergianpassade varor kommer att tas över av större aktörer som har tillräckligt med muskler för att kunna komplettera sitt utbud även med den här typen av produkter, som är ganska dyra att köpa in. Jag har redan sett tecken på att den viljan finns hos vissa stora leverantörer, så det är nog på gång.
I den bransch som växer snabbast enligt Svensk Distanshandels kartläggning av mathandel på nätet, matkassebranschen, är utbudet av allergifria alternativ än så länge ganska blygsamt. Det finns flera företag som erbjuder laktosfria kassar, annars är det mesta inriktat på icke-allergiker.
Enligt Niklas Aronsson, vd för Linas matkasse som erbjuder just laktosfritt, har företaget inga fler allergianpassade kassar på gång i dagsläget.
–– Laktosfritt var det våra kunder önskade först av allt, därför har vi börjar med det. Men jag tror att utvecklingen går mot fler nischade kassar och är ganska säker på att vi i framtiden kommer att erbjuda kassar även för andra typer av allergier. Problemet är det logistiska och att kunna hålla rimliga priser – i slutändan är det ändå kunden som får betala.

Här handlar du allergifritt på nätet

Allergimat.com: En webbsajt med tillhörande webbshop som har ett stort utbud av gluten-, mjölk- och laktosfria baslivsmedel. Bland annat glutenfritt hårt och mjukt bröd, glutenfri pizzabotten och en mängd olika mjölkfria drycker.
Friendsofadam.se: Bakar glutenfritt bröd och bakverk i sitt bageri i Stockholm, men via hemsidan går det också att beställa färskt bröd för leverans. Brödet förpackas genom att syrehalten dras ner, varför brödet enligt butiken håller sig färskt längre.
Albeda-glutenfritt.se: Säljer glutenfria produkter.
Mixwell.com: Webbutik med brett utbud av glutenfria mjölmixer, bland annat en speciell tunnbrödsmix.
Shop.goodstore.se: Fysisk butik nischad på vegetarisk och ekologisk mat, som även har en webbshop där det går att handla gluten-, ägg- och mjölkfria produkter.
Grönakassen.se: Levererar veganska och därmed mjölk- och äggfria matkassar, till hushåll i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Kassarna består till 90 procent av ekologiska råvaror.
Veckansmiddag.se: Matkasseföretag som erbjuder ett särskilt allergifritt tillval där det går att få kassar utan laktos, mjölkprotein, gluten, fisk eller skaldjur. Levererar till sydöstra Sverige.
Linasmatkasse.se, Matlycka.se, Coop, Ica och Citygross: Erbjuder laktosfria matkassar.
Gomiddag.nu, Bramathemma.se: Erbjuder matkassar med laktosfria produkter eller låglaktosprodukter.
Nätlivs.se: Nätbaserad matbutik som även säljer en del laktos- och glutenfria produkter, till exempel pasta och knäckebröd. Erbjuder även laktos- och glutenfria matkassar.
Selectedseven.se: Säljer mjölkfri, krav- och fairtrademärkt delikatesschoklad.
Webbutik.barnmatsbutiken.se: Säljer ekologisk barnmat, gröt, välling och flingor och har flera mjölk- och glutenfria alternativ.

* Listan innehåller företag som Allergia fått bekräftat säljer allergianpassade produkter, men gör inte anspråk på att vara komplett.

Text Zandra Zernell