Doftande reklam

Doftsinnet är en direkt kanal till vårt innersta som utnyttjas allt mer av marknadsförare världen över. För att obemärkt vagga in oss i en känsla av trivsel sprider de dofter via ventilationssystemet på platser där vi kan tänkas köpa produkter eller tjänster. Enligt doftkonsulten Lars O Holmgren har till exempel alla stora internationella hotellkedjor redan en egen doft som ska göra att människor känner igen atmosfären på hotellet. Läs mer på sidan 14.
Metoden att använda sig av ”omärklig” doftmarknadsföring blir naturligtvis ett problem för doftöverkänsliga människor som reagerar starkt även på svaga dofter. Det finns ännu ingen botande behandling men på sidan 12 kan du läsa om forskning som pågår för att se om man kan blockera vissa receptorer och slippa reagera för starkt.
Avslappnings- och andningsövningar, men också mentala strategier, lindrar symtomen för vissa. Men bäst är om man kan slippa utsättas för starka dofter.
Karin Lindholm blev sjuk av dofter i sitt jobb som frisör. Idag driver hon en salong som specialiserat sig just på doftfria produkter. Du kan läsa om ”Dina drömmars salong” i Åkersberga på sidan 20. De tar emot kunder långväga ifrån.

Text Annika Olsson