Allergimat på flyget – så funkar det


Allergia kontaktade några av de största aktörerna i resebranschen och frågade vad som gäller för allergiker som reser med dem. Hur hanterar flygbolagen luftburna allergier och allergikost, och om de inte kan erbjuda dig någon mat, får du då ta med dig mat?

Som allergiker har man med de allra flesta flygbolag viss möjlighet att beställa specialmat ombord. Det är dock långt från flexibla menyer som erbjuds, och flygbolag och charterbolag löser problemet med varierande framgång. Ibland erbjuds allergikost utan extra kostnad, ibland inte. I de färdiga menyerna som erbjuds av flyg- och charterbolag finns dessutom relativt få allergianpassningar.
I flygbokningssystemet Amadeus, som används av merparten av bolagen, finns ett större antal religionsanknutna specialanpassningar, medan de allergianpassade menyer som finns enbart är glutenfritt, fiskfritt och låglaktoskost. Ett tips är dock att fundera över om behoven går att lösa genom att beställa någon annan specialkost än den allergianpassade. Detta kan dock vara svårt om du är allergisk mot många olika saker.
– Vanligast är att kunder efterfrågar vegetarisk kost och vegankost samt har matönskemål till följda av religiösa skäl.  Är man till exempel allergisk mot mjölk eller ägg kan vegankost vara ett alternativ, eftersom vissa flygbolag bara erbjuder låglaktoskost, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor. På flygresor med kortare restid har det dock på senare år blivit allt vanligare att flygmat inte ingår i biljettpriset. Där det ingår har de flesta flygbolag som policy att man inte tar extra betalt för specialkost, även om det finns ett fåtal som faktiskt tar betalt.

Inget flygbolag garanterar nötfria flygningar

Ta med eget

På en kortare flygresa är det kanske inte hela världen att bli utan mat, men på en långresa kan flygresan bli en plåga, när du upptäcker att det inte finns något du kan äta. Alla flygbolag Allergia talat med uppmuntrar därför att resenärer med kraftiga, eller komplexa allergier tar med sig egen mat. Vissa rekommenderar dock att man meddelar detta i förväg till kundservice.
Om du tar med dig egen mat är det viktigt att tänka på att inte ta med mat som luktar mycket vilket kan störa medpassagerarna, och att maten inte är flytande eller i gelform, då den då inte går att ta igenom säkerhetskontrollen när den klassas som vätska. Tänk också på att alltid packa eventuella allergimediciner i handbagaget, inte i ditt incheckade bagage, för den händelse du skulle få en reaktion under flygresan.

Nötter ombord

Flera av flygbolagen svarar att de inte säljer eller serverar jordnötter ombord, men däremot serverar cashewnötter. Inget flygbolag garanterar nötfria flygningar, bland annat på grund av risken att någon passagerare har med sig nötter själv. Vissa flygbolag, som exempelvis Vings flygbolag Thomas Cook, gör kabinutrop om nötallergi, medan andra, till exempel Finnair, har som policy att inte göra detta. Nyligen rapporterade en kvällstidning att passagerare till och med nekats att följa med flygbolaget på grund av sin nötallergi. Det kan därför vara på sin plats att noga kontrollera i förväg vad det flygbolag du ska resa med har för policy när det gäller just nötallergi.

Fritidsresor

Kan inte garantera nötfria flygningar. Kabinpersonalen gör på vissa flygbolag utrop om allergiker. Uppger att det är svårt att ändra i en meny om en passagerare har luftburen allergi. Rekommenderar att meddela flygbolaget i god tid innan vid luftburen allergi, och be om en skriftlig bekräftelse på att de mottagit detta, och vilka åtgärder de kan göra. Medhavd mat vid svåra allergier bör meddelas i förväg till kundservice, så att de kan meddela besättningen om detta. Inga kostnader tillkommer för specialkost.

Detur

Mat ombord ingår inte i paketresorna, utan köps från flygbolagets vagnar ombord. Kan inte garantera nötfria flygningar. Hos vissa av Deturs flygbolag kan du beställa specialmat ombord.

Apollo

Apollos flygbolag, Novair, kan i undantagsfall, mot uppvisande av läkarintyg, specialanpassa menyer. Anmäls senast 48 timmar innan avresa, och kostar inget extra. Novair ser positivt på att ta med sig mat vid allergier, framför allt vid svårare matallergier. Kabinpersonalen hjälper gärna till att värma medhavd mat. Jordnötter serveras ej ombord, dock serveras cashewnötter.

Ticket

Kan inte garantera en nötfri flygning, men framför önskemålet till flygbolaget, och rekommenderar att man hör av sig minst en vecka innan avresa till flygbolaget om man har önskemål om specialkost.

Norwegian

Förbeställning av mat går enbart att göra på långdistansflygningarna. Inga extra kostnader tillkommer för detta. Jordnötter säljs inte ombord, däremot cashewnötter. Allergiker är välkomna att ta med egen mat. På charterflygningar är det charterarrangörens matregler som gäller. Då kan passagerare beställa specialmat av charterbolaget, som tar betalt för maten.

Ving

Specialkost kan förbokas. Om du har en luftburen allergi, exempelvis allergi mot jordnötter, måste du mejla ett läkarintyg på den luftburna allergin till Vings flygbolag, Thomas Cook Airlines. Nötfri flygning kan inte garanteras. Du ska dock meddela att du har en sådan allergi när du checkar in och vid ombordstigning. Kabinpersonalen gör då ett utrop, och ber alla passagerare att undvika det som framkallar allergin.

Finnair

Kan inte garantera att några måltider är 100 % fria från spår av jordnötter. Flygbolaget gör inte några specialarrangemang t.ex. vad gäller kabinutrop vid luftburen allergi. Du får ta med dig egen mat ombord om du följer säkerhetsbestämmelserna för handbagage. Maten kan dock inte värmas under flygresan.

Text Susannah Elers Foto Colourbox